tisdag 12 augusti 2008

Graviditeten, Förlossningen och livet som mamma. 4

Den 25/5 kl. 00.02 blev vi inskrivna uppe på förlossningen. Medans jag låg i "sängen" och andades igenom värkarna så tog älskling sackosäcken och kurade ihop sig till en boll och sov. Jag försökte läsa lite ur Stieg Larssons bok Män som hatar kvinnor men kände att jag behövde vila. Så jag la ifrån mig boken och slumrade till mellan värkarna. Rund halv 5 tiden på morgonen hade jag ca 4 sammandragningar på 10 minuter och då bestämde jag mig för att ta en dusch, det var skönt. Jag valde dock att vänta med lustgasen då jag kände att jag klarade värkarna iaf. Klockan 6 tog dom hål på hinnorna och jag i stortsätt badade i fostervatten. Det var efter det som det började göra ont på riktigt. Då tog jag också till lustgasen, första andetagen i masken gjorde mig jätte konstig och jag sa att jag inte vill ha mer av den. Men så kom nästa värk och jag satte snabbt masken intill ansiktet sen var det kör, vi blev bästisar.

Smärtan var hög och jag bad om att få ryggmärgsbedövning och klockan 8.02 kom läkaren och la EDA. Den gjorde susen och jag kunde till och med slumra en stund. Vid 11.20 var det dags då var det bara att börja krysta. Som det står i journalen så krystar jag med dålig process och anledningen till detta är att lillen hade ändrat läge och ville inte riktigt komma ner mot bäckenbotten. Jag blev helt slut av att krysta utan att något hände. 11.48 bestämde de sig för att ta hjälp av en sugklocka, den första sugklockan Mystic lossnade två gånger och de fick byta till en äldre variant Mamlstöm. Efter totalt 12 dragningar föds vårat underverk, klockan stod då på 12.07!

"Operationsdatum: 2008-02-25. Början kl: 11:48. Slut kl: 12:04. Indikation: hotande fosterasfyxi. Kl: 12:07 framfödes en pojke med navelsträngsomslingring med kompression. Barnet har VE märke enligt bild." Min journal. Vad är hotande fosterasfyxi?

2 kommentarer:

  1. Det är väl att barnet var hotandes av syrebrist?
    Om jag inte minns fel en kompis som de stod lika dant i hennes papper nämligen :) //Elin :D

    SvaraRadera